Σάββατο 9 Απριλίου 2011

Η κυκλοφορία των ποδηλάτων στις πόλεις


Σε ανακοινώσεις που γίνονται καθημερινά καταγράφονται οι δραστηριότητες που αναπτύσσονται, με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος και την επίλυση των κυκλοφοριακών προβλημάτων των πόλεων.

Στο πλαίσιο αυτών των δραστηριοτήτων τον τελευταίο καιρό, περιλαμβάνονται και δράσεις που συνίστανται, εκτός των άλλων, στην κατανόηση από τους πολίτες της ανάγκης χρησιμοποίησης ως μεταφορικού μέσου του ποδηλάτου, που μπορεί να συμβάλλει στην επίτευξη αυτού του σκοπού. Για την ολοκλήρωση αυτής της προσπάθειας αρκετοί δήμοι της χώρας προέβησαν στην κατασκευή ποδηλατοδρόμων για την απρόσκοπτη κίνηση και την ασφάλεια των ποδηλατών.

Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, στην Καρδίτσα, την Κω και το Μεσολόγγι το 25% των μετακινήσεων γίνονται με ποδήλατο. Όπως, δε, γνωρίζουμε όλοι, στο Άμστερνταμ και την Κοπεγχάγη το 30%, παρά τη βροχή και τα κρύα. Σε αυτή την προσπάθεια δεν υστέρησε και ο δήμος Θεσσαλονίκης με την κατασκευή ποδηλατοδρόμου πολλών χιλιομέτρων στον ανατολικό τομέα της πόλης και το κέντρο, η χρήση του οποίου από τους ποδηλάτες -που ο αριθμός τους αυξάνει συνεχώς- θα συμβάλλει στον περιορισμό της κίνησης των ΙΧ αυτοκινήτων, την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση και τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. 

Πρόσφατα, άλλωστε, η πρωτοβουλία “Χάρτα των Βρυξελλών” πρότεινε τη λήψη μέτρων για την αναβάθμιση του ρόλου του ποδηλάτου στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως αναπόσπαστου τμήματος των καθημερινών μετακινήσεων των ευρωπαίων πολιτών. Όπως γράφτηκε, δεκάδες ευρωπαϊκές πόλεις, ανάμεσά τους η Θεσσαλονίκη και η Αθήνα, συντάσσονται με το αίτημα, διεκδικώντας δικαίωμα στην επιλογή των οδικών μεταφορών. 

Στόχος των δράσεων, εκτός των όσων πιο πάνω αναφέρθηκαν, είναι και η μείωση έως 50% μέχρι το 2020 των πιθανοτήτων θανάσιμου τραυματισμού για τους ποδηλάτες στις μετακινήσεις τους προς το σχολείο και την εργασία. Η Χάρτα περιλαμβάνει προτάσεις για τη διάθεση κονδυλίων για την οικονομική ενίσχυση των δήμων και των οργανισμών που προωθούν τη χρήση του ποδηλάτου. Αίτημα όλων όσων υπογράφουν τη “Χάρτα των Βρυξελλών” είναι όπως όλες οι αρμόδιες αρχές προωθήσουν αποφασιστικά τη χρήση του ποδηλάτου και το ενσωματώσουν σε τομείς πολιτικής, όπως η υγεία, η χωροταξία, η οικονομία, η τοπική διακυβέρνηση, ο αθλητισμός, τουρισμός και, ιδιαίτερα, η κυκλοφοριακή πολιτική.

Μεγαλύτερη επιτυχία και αξία όμως θα είχαν όλες αυτές οι προσπάθειες αν η όλη μέριμνα περιελάμβανε και μέτρα για την οδική ασφάλεια. Για αυτή τη δράση δεν ειπώθηκε τίποτα, καίτοι έπρεπε να είναι ίσως το σημαντικότερο της όλης προσπάθειας. 

Οι ποδηλάτες δεν κινούνται μόνο στον ποδηλατόδρομο. Για την πραγματοποίηση των πάσης φύσεως εργασιών τους αναγκάζονται να εμπλακούν στην όλη κυκλοφορία των οχημάτων. Πρέπει λοιπόν να γνωρίζουν τους κανόνες οδικής συμπεριφοράς σε κάθε περίπτωση κίνησής τους στην οδική κυκλοφορία της πόλης. Οι ειδικοί αυτοί κανόνες περιγράφονται αναλυτικά στο άρθρο 40 του ΚΟΚ. Τα ποδήλατα, πέρα από τη συμβολή τους στη δημιουργία καλύτερων συνθηκών κυκλοφορίας, δεν παύουν να είναι οχήματα, και σαν τέτοια υπάγονται στους κανόνες που ρυθμίζουν γενικά την κυκλοφορία.

Για αυτό οι οδηγοί τους, που οι πιο πολλοί είναι νεαρής ηλικίας, έχουν ιερή υποχρέωση να μάθουν ότι οφείλουν και αυτοί να σέβονται τους κανονισμούς κυκλοφορίας. Η αντίληψη πολλών, ότι επειδή δεν οδηγούν αυτοκίνητο αλλά δίκυκλο έχουν μικρότερη υποχρέωση και πιο πολλά δικαιώματα και ότι μπορούν να κάνουν όποια τρέλα τους κατέβει, είναι μεγάλο λάθος. Όπως είναι σήμερα η κυκλοφορία στους δρόμους, δεν υπάρχει πια θέση για άμυαλους οδηγούς! Ιδιαίτερα για τους ποδηλάτες και τους άλλους οδηγούς δικύκλων, που αποτελούν ένα μέρος, ένα κομμάτι της όλης κυκλοφορίας, πρέπει να τονισθεί ότι έχουν τα ίδια δικαιώματα αλλά και τις ίδιες υποχρεώσεις όταν κινούνται στον δρόμο. Είναι οδηγοί οχημάτων.

Ποιος θα μάθει όμως σε αυτούς τους οδηγούς τους κανόνες μιας τέτοιας οδικής συμπεριφοράς; Ποιος θα τους πει ότι το ποδήλατο είναι ένα όχημα, και σαν τέτοιο υπάγεται στις διατάξεις του ΚΟΚ; Ο οδηγός δικύκλου είναι ο πιο εκτεθειμένος οδηγός στον δρόμο. Άλλωστε, ο νεαρός ποδηλάτης πρέπει από τώρα να μάθει τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας, γιατί έτσι θα αποκτήσει πιο εύκολα κυκλοφοριακή συνείδηση και αγωγή, ώστε να γίνει, με τον χρόνο, καλός οδηγός μοτοποδηλάτου, μοτοσικλέτας ή αυτοκινήτου, για να αποφεύγει τους κινδύνους του δρόμου και να μη δημιουργεί κυκλοφοριακά προβλήματα.

Για όλους αυτούς τους λόγους, στις τόσες προσπάθειες που καταβάλλουν οι δήμοι αναγκαίο συμπλήρωμα καθίσταται η κυκλοφοριακή διαπαιδαγώγηση των νέων. Πρέπει να κινητοποιήσουν τους ποδηλατικούς συλλόγους, ώστε αυτοί να αναλάβουν την ευθύνη της οργάνωσης της κυκλοφοριακής διαπαιδαγώγησης των μελών τους. Να μην περιορίζουν τη δράση τους στην άθληση των ποδηλατών, την οργάνωση αγώνων και την επιδίωξη κατάκτησης κυπέλλων και βραβείων, αλλά να προβλέψουν ότι οι ποδηλάτες χρησιμοποιούν το ποδήλατο στην εξυπηρέτηση των αναγκών της καθημερινής ζωής. 

Έτσι πραγματώνεται η επιδίωξη της χρήσης του ποδηλάτου ως βασικού μεταφορικού μέσου, απαραίτητου για την αντιμετώπιση των κυκλοφοριακών προβλημάτων των πόλεων και την προστασία του περιβάλλοντος. Μέθοδοι υπάρχουν. Χρειάζεται καλή διάθεση και βούληση για την επιτυχία αυτού του σκοπού.   Efimerida makedonia

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου